عضو مجلس شورای اسلامی: باید شرکت سهام عام پروژه تعریف کنیم و این مدل تامین مالی ابرپروژه‌ها در کشور با مشارکت مستقیم مردم اجرایی شود تا بستری جذاب و ایده‌آل برای مشارکت سرمایه‌های خرد مردمی در رشد تولید به وجود بیاوریم.

اصل و کف سود سرمایه‌گذاری مردم در شرکت سهام عام پروژه تضمین می شود/مدلی برای تامین مالی ابرپروژه‌ها در کشور

بازار سرمایه و بورس به عنوان یکی از بسترهای قانونی برای جذب سرمایه مطرح است. استفاده از این بسترها کمک می‌کند جلوی سوق یافتن سرمایه‌ها به بخش‌های غیرمولد را بگیریم. به زعم کارشناسان، رونق یافتن بازارهای مخرب، واسطه‌ای و سیاه مانند بازار خودرو، ملک، ارز، طلا، سکه و... به بیکاری، تورم و رکود می‌انجامد و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. هر چقدر بتوانیم سرمایه‌ها را به بخش‌های مولد سوق دهیم به نفع کشور است.

برآوردها نشان می‌دهد که در صنایع نفت و گاز نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی داریم تا بتوانیم پروژه‌های مختلف از جمله اکتشاف، برداشت و توسعه زنجیره ارزش را پیش ببریم. به زعم کارشناسان، جذب سرمایه برای پیش بردن این پروژه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

هر چقدر در جذب سرمایه‌ها به بخش‌های مولد از طریق بازار سرمایه و بورس توفیق بیشتری داشته باشیم، به همان اندازه بازارهای مخرب از رونق می‌افتند. احیای بازار سرمایه و بورس به منظور جذب سرمایه‌ها یک ضرورت است و باید در این زمینه‌ها چاره‌اندیشی لازم را داشته باشیم.

بسیاری بر این عقیده‌اند که یکی از وظایف مهم دولت بعدی این است که سیاست‌های لازم را در جهت بازآفرینی اعتماد به بازار بورس و سرمایه در دستور کار داشته باشد.

نظرات عبدالوحید فیاضی، عضو مجلس شورای اسلامی را در ادامه در خصوص لزوم احیای بازار سرمایه و بورس در کشور و جذب سرمایه‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد کشور در ادامه می‌خوانید.

فیاضی در خصوص لزوم سوق دادن سرمایه‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد کشور تصریح کرد: استفاده از بسترهای قانونی مانند بورس و بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های مردمی و به کار انداختن آن‌ها در حوزه‌های مولد اهمیت بالایی دارد. این اقدام مبالغ موردنیاز برای اجرای پروژه‌های توسعه ای و عمرانی را در کشور ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: جذب سرمایه‌های خرد مردمی و به کار انداختن آن‌ها در بخش‌های مولد بستری برای رشد اشتغال و کاهش رکود به وجود می‌آورد. هر چقدر بتوانیم با استفاده از بسترهای قانونی مانند بورس و بازار سرمایه به جذب سرمایه‌های مردمی اقدام کنیم، به نفع کشور است.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایطی که سرمایه‌های سرگردان به حوزه‌های مولد جذب نمی‌شوند، بازارهای واسطه‌ای و مخرب فرصتی برای جذب سرمایه‌ها پیدا می‌کنند. این روند به نفع جامعه نیست و منافع کشور را تأمین نمی‌کند.

فیاضی گفت: اگر بتوانیم به جذب سرمایه‌های مردمی بپردازیم، نقدینگی را در کشور کنترل می‌کنیم و آن را به سمت و سوی درستی سوق می‌دهیم. استفاده از بستر بورس و بازار سرمایه در راستای جذب سرمایه‌های مردمی سیاست بسیار درستی است.

وی ادامه داد: متأسفانه ما نتوانستیم به درستی بازار سرمایه را مدیریت کنیم و به جذب سرمایه‌های مردمی بپردازیم. واقعیت این است که مردم اعتمادی به بورس و بازار سرمایه ندارند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خودشان را در بازارهایی مانند ملک، ارز، سکه و... به کار بگیرند. این یک آفت است که در فضای اقتصادی کشور وجود دارد و برای حل آن باید چاره‌اندیشی کنیم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سوق یافتن سرمایه‌های مردمی به بخش‌هایی مانند مسکن باعث می‌شود که اجاره بها و قیمت مسکن تحت تأثیر قرار بگیرد و مشکلاتی ایجاد شود. به این ترتیب، نوعی بی سامانی اقتصادی به وجود می‌آید.

فیاضی گفت: نیاز است با سیاست‌گذاری‌های صحیح به سمت جذب سرمایه‌های مردمی برویم و آن‌ها را در بخش‌های درستی به کار بگیریم. اگر وزارت اقتصاد و دستگاه‌های مربوطه بتوانند به مدیریت صحیح بازار سرمایه اقدام کنند، می‌توانیم از این بستر برای سمت و سو دادن به سرمایه‌های سرگردان بهره ببریم.

وی ادامه داد: بر اثر سیاست‌گذاری‌های صحیح می‌توانیم به جلب اعتماد مردم بپردازیم، به نحوی که آن‌ها رغبت کنند در این فضا به فعالیت بپردازند. به این ترتیب، از یک سو سرمایه‌های مردمی به بخش‌های صحیحی سوق داده می‌شوند و از سوی دیگر، منافع کشور و مردم به صورت همزمان تأمین می‌شود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: روش شرکت سهام عام پروژه به عنوان یک راهکار برای جذب سرمایه‌های مردمی می‌تواند به کار گرفته شود. اصل این روش مناسب است و می‌تواند کارگشا باشد. در این روش دست دولت برای اعطای امتیاز و مشوق برای جذب سرمایه به پروژه‌ها باز است و به همین دلیل می‌توانیم برای جذب سرمایه‌های مردمی مشوق ایجاد کنیم.

فیاضی گفت: باید شرکت سهام عام پروژه تعریف کنیم و این مدل تامین مالی ابرپروژه‌ها در کشور با مشارکت مستقیم مردم اجرایی شود تا بستری جذاب و ایده‌آل برای مشارکت سرمایه‌های خرد مردمی در رشد تولید به وجود بیاوریم. در این مدل برای جلوگیری از ضرر مردم، علاوه بر اعطای مشوق‌های متنوع برای پروژه‌های راهبردی، تضمین اصل و کف سود پروژه‌های شرکت سهام عام پروژه می‌تواند برای جلب مشارکت مردم بسیار راهبردی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.